Saturday, March 5, 2016

Kursus Ternak Lobster Air Tawar

BUKIT MERTAJAM :  Lobster atau dikenali juga dengan Udang Kara kini boleh diternak dalam  air tawar. Lobster adalah dari keluarga udang  bezanya lobster dari udang,   Lobster mempunyai cepit seperti ketam.

Sumber  laman web Kementerian Pertanian & Industri dan Asas Tani Lobster adalah makanan

eksklusif di restoran dan hotel ternama. Harga seekor lobster bersaiz 6 inci berharga RM60.00
sekilogram. Namun di restoran dan hotel terkemuka hidangan lobster mencecah dari RM300.00 hingga RM 700.00 seekor yang siap di masak mengikut menu pilihan pelanggan  dan beratnya hanya sekitar 900 gms.

Menyedari hakikat itu seorang anak muda Dee Rayyan telah mengorak langkah belajar menternak
lobster air tawar. Kini beliau telah menjalankan usaha ini  dan mempunyai sebuah ladang ternakan di Hutan Petai berhampiran Bukit Teh  dan Machang Bubok. Melihatkan potensinya maka Dee Rayyan berhasrat untuk membesarkan ladangnya dalam waktu yang
terdekat.

Menurut Dee Rayyan,   beliau menjual Lobster bermula dari 2  inci hingga mencecah 6 inci dengan harga RM2.00 hingga RM25.00 seekor. Lobster 2 hingga  inci lazimnya digunakan sebagai benih  dan Lobster 4 inci ke atas adalah untuk di makan.

“ Saya menjual yang  segar dan juga yang sejuk beku. Disamping itu saya juga menjalankan Kursus
Menternak Lobster selama  sehari. Bayarannya hanya  RM300.00. Disamping mengajar saya
akan membawa peserta melawat ladang  ternakan saya.  Disamping itu saya juga  akan memberikan  10 pasang lobster  induk untuk memulakan ternakan.”

“Lobster induk yang diberikan itu berharga sekitar RM25.00 seekor. Berdasarkan pengkiraan ini  Lobster sahaja sudah bernilai RM500.00  saya berikan. Saya  menurunkan ilmu dan membekalkan Lobster induk kepada peserta   dengan harga melebihi harga kursus   kerana ingin menggalakkan penernakannya dikalangan orang kita.  Sekiranya mereka tidak mampu menjual saya akan membeli balik untuk memenuhi permintaan  pelanggan saya yang tidak mampu saya penuhi.” Ujarnya.


Dee Rayyan menjelaskan, sehingga kini beliau telah mengajar lebih 300 orang yang datang dari seluruh negara.  Beliau  akan jalankan  kursus ini apabila beliau mendapat paling kurang 5 orang peserta.

“Saya akan membantu sehingga berjaya. Saya menjangkakan  setelah menternak lobster induk itu dalam masa 5 bulan sudah boleh mendapat hasil. Hasilnya akan berterusan. Bagi mereka yang tidak punya kawasan menternak jangan bimbang lobster ini juga boleh diternak dalam akuarium.”

“Jadi sesiapa yang berminat  untuk mengikuti kursus  ternak Lobster yang saya anjurkan  dan yang ingin merasa keenakkan rasa Lobster boleh menghubungi saya di talian 018-3933 877"  Katanya mengakhiri  pertemuan dengan UTARA BIZ.


Video Ternakan Lobster Dee Rayyan




Vedio Promo Utara Biz







1 comment:

  1. Assalamualaikum
    senang sekali saya bisa menulis kisah nyata kami
    dan berbagi kepada teman-teman disini.

    Meski hidup dalam keprihatinan, karena hanya mengandalkan penghasilan dari jual gorengan, namun rumah tangga kami terbilang harmonis. Jika berselisih paham, kami selalu menempuh jalan musyawarah. Hal itu wajib kami terapkan untuk menutupi aib dan segala bentuk kekurangan yang ada dalam rumah tangga kami agar tidak terdengar oleh orang luar. Karena begitulah pesan dari para orang tua kami.

    Hari demi hari aku habiskan hanya untuk bekerja dan bekerja. Hal itu aku lakukan, selain sadar akan tanggung jawabku sebagai orang tua , juga ingin menggapai harapan dan cita cita. Yah, mungkin dengan begitu ekonomi keluargaku dapat berubah dan aku bisa menyisihkan sedikit uang penghasilanku itu untuk masa depan anak-anakku dikemudian hari. Namun semua itu menjadi sirna.

    Selanjutnya kami pun melangkah untuk mencobanya minta bantuan melalui dana gaib tanpa tumbal,alhamdulillah dalam proses 1 hari 1 malam kami bisa menbuktikan.

    Jalan ini akan mengubah kemiskinan menjadi limpahan kekayaan secara halal dan tidak merugikan orang lain.

    Alhamdulillah semoga atas bantuan ki witjaksono terbalaskan melebihi rasa syukur kami,
    saat ini karna bantuan aki sangat berarti bagi keluarga kami.
    Bagi saudara-saudaraku yg butuh pertolongan silahkan hubungi
    Ki Witjaksono di:+62852-2223-1459
    Supaya lebih jelas kunjungi blog http://bocorantogelsingapura59.blogspot.co.id

    Atau ~KLIK DISINI~

    ReplyDelete