Ahad, 6 Mac 2016

Kursus Ternak Lobster Air Tawar

BUKIT MERTAJAM :  Lobster atau dikenali juga dengan Udang Kara kini boleh diternak dalam  air tawar. Lobster adalah dari keluarga udang  bezanya lobster dari udang,   Lobster mempunyai cepit seperti ketam.

Sumber  laman web Kementerian Pertanian & Industri dan Asas Tani Lobster adalah makanan

eksklusif di restoran dan hotel ternama. Harga seekor lobster bersaiz 6 inci berharga RM60.00
sekilogram. Namun di restoran dan hotel terkemuka hidangan lobster mencecah dari RM300.00 hingga RM 700.00 seekor yang siap di masak mengikut menu pilihan pelanggan  dan beratnya hanya sekitar 900 gms.

Menyedari hakikat itu seorang anak muda Dee Rayyan telah mengorak langkah belajar menternak
lobster air tawar. Kini beliau telah menjalankan usaha ini  dan mempunyai sebuah ladang ternakan di Hutan Petai berhampiran Bukit Teh  dan Machang Bubok. Melihatkan potensinya maka Dee Rayyan berhasrat untuk membesarkan ladangnya dalam waktu yang
terdekat.

Menurut Dee Rayyan,   beliau menjual Lobster bermula dari 2  inci hingga mencecah 6 inci dengan harga RM2.00 hingga RM25.00 seekor. Lobster 2 hingga  inci lazimnya digunakan sebagai benih  dan Lobster 4 inci ke atas adalah untuk di makan.

“ Saya menjual yang  segar dan juga yang sejuk beku. Disamping itu saya juga menjalankan Kursus
Menternak Lobster selama  sehari. Bayarannya hanya  RM300.00. Disamping mengajar saya
akan membawa peserta melawat ladang  ternakan saya.  Disamping itu saya juga  akan memberikan  10 pasang lobster  induk untuk memulakan ternakan.”

“Lobster induk yang diberikan itu berharga sekitar RM25.00 seekor. Berdasarkan pengkiraan ini  Lobster sahaja sudah bernilai RM500.00  saya berikan. Saya  menurunkan ilmu dan membekalkan Lobster induk kepada peserta   dengan harga melebihi harga kursus   kerana ingin menggalakkan penernakannya dikalangan orang kita.  Sekiranya mereka tidak mampu menjual saya akan membeli balik untuk memenuhi permintaan  pelanggan saya yang tidak mampu saya penuhi.” Ujarnya.


Dee Rayyan menjelaskan, sehingga kini beliau telah mengajar lebih 300 orang yang datang dari seluruh negara.  Beliau  akan jalankan  kursus ini apabila beliau mendapat paling kurang 5 orang peserta.

“Saya akan membantu sehingga berjaya. Saya menjangkakan  setelah menternak lobster induk itu dalam masa 5 bulan sudah boleh mendapat hasil. Hasilnya akan berterusan. Bagi mereka yang tidak punya kawasan menternak jangan bimbang lobster ini juga boleh diternak dalam akuarium.”

“Jadi sesiapa yang berminat  untuk mengikuti kursus  ternak Lobster yang saya anjurkan  dan yang ingin merasa keenakkan rasa Lobster boleh menghubungi saya di talian 011-1098 8778"  Katanya mengakhiri  pertemuan dengan UTARA BIZ.


Video Ternakan Lobster Dee Rayyan




Vedio Promo Utara Biz







2 ulasan: